­

Vorige Edities

Op de fiets, hardlopend en/of wandelend drie prachtige bergen beklimmen voor kinderen met een energiestofwisselingsziekte.

Op 2, 3 & 4 september 2021 was het dan zover. Nadat de editie van 2020 niet door was gegaan, had iedereen enorm veel energie en zin om deel te nemen aan Forza4Energy4All 2021. Met ruim 106 deelnemers en organisatie hebben we een geweldige editie gehad. De voorbereidingen waren anders dan andere jaren, we moesten rekening houden met het Covid-19 virus. Dus er werd geadviseerd op je allemaal te vaccineren en om de dag liet iedereen zich testen tijdens het evenement. Gelukkig is alles uitstekend en zonder besmettingen verlopen. Volop energie, en ook wel wat spanning, was er bij de deelnemers om deze uitdagingen aan te gaan met als doel het medicijnonderzoek te ondersteunen. In gedachten gingen de kinderen en ook volwassenen die aan een energiestofwisselingsziekte lijden of die eraan zijn overleden mee de bergen op.

Groepsfoto 2021 Mortirolo

SAMMETJE

Deze rit heet het Sammetje, ter nagedachtenis aan Sam Brouwer. Sam is net als zijn broertje Matthias overleden aan een energiestofwisselingsziekte. Het is een tocht geworden waarbij alle overleden kinderen in gedachten meegenomen worden de bergen op.
Op de dinsdag voor de start gingen 5 helden de mega uitdaging weer aan: de Gavia, Mortirolo en Stelvio op één dag bedwingen!
Hilco Janssen, Jaap van Willigen, Nick Derks, Gert Jan van 't Hof en Pim Dollekamp zijn om 7 uur begonnen aan hun monstertocht. Nick is helaas uitgevallen met materiaal pech. Gert Jan en Pim hebben zowel de Mortirolo en Gavia beklommen en hebben toen besloten dat het genoeg was en er nog wat energie over te houden voor de 3 Forza4Energy4All beklimmingen die nog komen. En Hilco en Jaap bikkelden nog door om de finish op de Stelvio te halen. Ondanks dat Hilco zich niet top voelde en de energie bij beide al flink op was hebben ze het gehaald! Petje af voor deze mannen en hun mega prestatie. Daar werd een welverdiend biertje op gedronken.
Gert Jan van ‘t Hof (verloor zijn zoontje Jesse aan een energiestofwisselingsziekte) deed voor het eerst mee en beschreef heel mooi dit avontuur:
“Afgelopen weken kreeg ik geregeld de vraag of ik er klaar voor was. En steeds zei ik dat ik dat hoopte. Ik heb er genoeg voor gedaan en gelaten maar je weet het pas als je er bent. In Nederland kan je genoeg fietsen maar kilometers lang met 10-16% omhoog helaas niet. Vandaag begon het grote avontuur dan echt. Het Sammetje stond op de planning. 170 kilometer en 4700 hoogtemeters. Ik was al door de mannen voorbereid dat de Mortirolo een kreng van een berg is. Maar, werd me verteld, na het boerderijtje word het makkelijker. Eerst naar die berg toe, een schitterend fietspad en een lange afdaling (600 hoogtemeters dalen). Echter zag ik onderweg een uitsteeksel van een vrachtwagen over het hoofd, gevolg een dikke en pijnlijke hand. Na 100 meter was de eerste uit het zicht. Na 500 meter vertrok de tweede. Uiteindelijk hebben Pim (Forza4Willem) en ik dat hele ding samen op gefietst. Zo nu en dan even een stopje in een bocht maar zodra de hartslag dan weer normaal was gingen we weer verder. Langzaam telden we de bochten af. Na een poos was het dan eindelijk zo ver. We kwamen boven! Eindelijk! Mijn eerste vraag aan de mannen was waar dat boerderijtje nu was waarna het wat makkelijker zou worden, het werd nooit makkelijker.
Na een boterhammetje en een heerlijk bakje koffie hebben we in noodvaart de achterkant van Mortirolo afgedaald. Wat was dat lekker. Later zag ik op Strava dat mijn top snelheid 99,7 km/u was. Dat moet daar geweest zijn. Het valsplatte stuk van 30 kilometer naar de voet van de Gavia was een pittig stuk. Mijn hartslag schoot weer flink omhoog waardoor ik de mannen heb later gaan en mijn eigen tempo ben gaan rijden. Ik wist toch dat we nog een stopje zouden maken voor we echt weer zouden gaan klimmen. Na de stop begonnen we. Pim en ik bleven weer bij elkaar. Al heel snel begon het te spetteren. Het spetteren ging over in stevig doorregenen. Snel de regenjassen aan (wat was dat lekker want het was meteen niet meer zo koud) Langzaamaan gingen we het bos uit (met stukken van 18% en meer) maar het gevolg was wel dat we boven de bomen grens kwamen en dat het zuurstof in de lucht ook steeds minder werd. Hijgend, steunend en af en toe flink scheldend op de berg kwamen we hoger en hoger. Daar werden ik opgewacht door familie; Ma, Nico, Jo Anne en Julian. Dat was een super verrassing. Tijdens de klim hadden we besloten om niet meer de laatste berg te gaan doen. We zouden het qua tijd en energie misschien nog een heel eind komen maar we willen de rest van de week ook nog wat fietsen hier.
Na een goede bak soep op de Gavia zijn we gaan dalen. Ik was zo blij dat ik mijn winterfietsjas en mijn winterhandschoenen vanmorgen in de volgauto had gedaan want het was 8 graden boven. En met die bezwete en nat geregende kleding aan je lijf voelt die rijwind dan niet fijn.Bij het hotel aangekomen snel een douche genomen en met de bus naar de Stelvio gegaan om de mannen die doorgereden waren aan te moedigen en te ontvangen op de top!
Het was een top dag!! Maar nu ben ik kapot moe en zere benen.”

Bekijk hier het mooie beeldverslag van onze camerman en Sammetje deelnemer Jaap van Willigen https://www.youtube.com/watch?v=_RR3w0KvobE&t=5s
Sammetje 2021

Verslag Forza4Energy4All 2021

De deelnemers en hun supporters kwamen de dagen voor de start op donderdag aan in Bormio. In de dagen voorafgaand aan de start op donderdag stroomde het hotel al aardig vol. Woensdag werden er door fietsers al wat bergen in de omgeving beklommen, om de spieren "op spanning te brengen". Andere gingen de omgeving verkennen of kwamen samen op de Torri di Fraele, aan het stuwmeer Lago di Calcano. Inmiddels een vaste koffiestop om ons voor te bereiden op de prachtige dagen die gaan komen.

Maar bij een goede voorbereiding horen ook de controle van de fietsen. Al jaren is Michaell Bakker onze mechanicien. Hij controleert alle fietsen, voordat zij hun startbordje krijgen. Hij is onmisbaar voor een veilige rit naar boven of afdaling!

20210901 Michael

Aan het einde van de donderdag is de briefing voor de 1ste dag,de beklimming van de Gavia. De weersvoorspelling is prima. Alle coaches  houden een briefing met hun deelnemers, iedereen krijgt tips mee voor wat betreft kleding, eten, stops, vertrektijden.

De briefing werd voorafgegaan met een filmpje waarin we de kinderen zagen waar we afscheid van hem moeten nemen en van deelnemer Jan Karel Bosch, die helaas is overleden tijdens een wandeltraining voor Forza4Energy4All in zijn woonplaats. Een emotioneel begin, waarbij voor iedereen weer duidelijk was, hier doen wij het voor. De briefing werd afgesloten met een filmpje vol prachtige aanmoedigingen van familieleden maar ook van professor Smeitink en onze ambassadeur Jochem van Gelder.

VERSLAG FORZA4ENERGY4ALL DAG 1 – Gavia

Bij het openen van de gordijnen zagen we dat het een stralend mooie dag was voor de eerste dag van Forza! Bij het ontbijt verschenen wat gespannen koppies en ook een aantal deelnemers die niet konden wachten te starten na maanden trainen.

Forza4Energy4All 2021 is vandaag begonnen! Na het maken van een groepsfoto in de tuin van het hotel stapten de wandelaars in de busjes die hun naar hun startplek bracht. Een grote groep die een prachtige route off-road hebben gelopen naar de top van de Gavia. De grote groep splitste zich na enige tijd, want het was voor een aantal deelnemers een zware tocht. Gelukkig hadden wij twee gidsen mee en coach Janny, die ervoor zorg draagde dat iedereen moe, maar voldaan bij de finish kwam.
Max en Jip, werden door hun teamleden met rolstoel over de finish geduwd. Zij hadden de laatste 2 km over de weg mee gereden.
De fietsers vertrokken in 2 groepen, een snelle en hele snelle groep. Na de laatste versnaperingen bij de verzorgingspost begon de klim meteen goed. Een mooie maar zware klim met mooie uitzichten na elke bocht. onze fietsenmaker Michaell kwam goed van pas, om nog wat reparaties onderweg uit te voren.
Hardlopers gingen ook de uitdaging aan, Remco en Daniel vanaf de verzorgingspost en Grace met hulphond Nelson iets verderop. En Maaike kreeg pech met haar fiets, ze had haar hardloopschoenen gelukkig mee en heeft het laatste stuk zelfs nog hardgelopen.
De finish was weer een mooi feest onder de oranje Energy4All boog met een muziekje, hapje, drankje en dansje. Iedereen werd als held ontvangen door de rest van de Forzanen die al op de top waren.

Bijna op de top horen de deelnemers de muziek al en worden ze door speaker Hein omgeroepen en aangemoedigd voor die laatste steile meters.

2 9 2021 Gavia 1 472 20210902 114258 2 Gavia I

VERSLAG FORZA4ENERGY4ALL DAG 2 - MORTIROLO

Toen we de gordijnen open deden vanochtend was het wat bewolkt, maar gelukkig geen regen. Eerst ontbijten en klaarmaken voor de uitdaging van vandaag.
De wandelaars vertrokken rond half 9 in de busjes naar hun startplaats aan de voet van de Mortirolo of een startplaats iets hogerop en begonnen aan hun beklimming. De zon had het inmiddels gewonnen van de wolken en het begon steeds meer op te warmen. Marlieke schreef: “We did it! Maar jeetje, wat een ongelofelijke steile berg is dit. Wandelen is echt een te groot woord, het was meer bergbeklimmen! 12 km van de voet tot de top. Tussen de 10 en 18%. Het was HEFTIG! In 3 uur was ik boven. Ik heb echt al mijn energie gegeven voor de kinderen!”
De fietsers begonnen in peloton om 9:15 uur aan de tocht naar de voet van de Mortirolo, een tocht van 30 km langs de rivier en door mooie Italiaanse dorpjes. Team DaVinci4Energy koos voor de wat minder steile route omhoog en zijn iets eerder afgeslagen, de rest begon in Mazzo aan dé beruchte Giro d’Italia beklimming. Het is continue klimmen op de smalle wegen door het bos. Haarspeldbocht na haarspeldbocht ploeterden ze naar boven. In bocht 19 is de verzorgingspost waar Alie en Margreet iedereen voorziet van wat drinken en hapjes die wat extra energie geven om door te gaan.
Tom en Hans fietsten samen op, vaders van kinderen met een energiestofwisselingsziekte Sterre en Mees die in 2015 is overleden. Samen bedwingen ze die bochten, nog even stoppen bij het bord van Mees* aan de kant van de weg en dan arm om arm naar de finish waar ze uiteraard net als de andere deelnemers als helden zijn onthaald.
Drie hardlopers gingen er vandaag vol voor. Remco en Albert vertrokken vanaf de voet van de Mortirolo. Hardlopen is hier echt ongelijk zwaar. Ieder op zijn eigen tempo. Remco liet Albert al snel gaan, die ging als een malle de berg op alsof hij dat elke dag deed en was binnen no time bij de finish. Toen Remco in de laatste bocht zat is hij hem nog tegemoet gelopen om samen met ook Remco zijn dochter Ella over de finish te komen.
Grace ging vandaag weer hardlopen met hond Nelson, en die had er enorm veel zin in. Iets onder bocht 8 zijn ze gestart en in een rap tempo klommen ze omhoog. Zo mooi om ze samen de finish over te zien gaan!
Wat een prachtige dag was het weer. De sfeer was geweldig, iedereen stond elkaar aan te moedigen en enorme prestaties zijn er weer geleverd!

3 9 2021 Mortirolo 1 695 3 9 2021 Mortirolo 1 878 DSC 2499 2

VERSLAG FORZA4ENERGY4ALL DAG 3 - Stelvio

De slotdag, de spanning is er voor een groot deel vanaf, maar iedereen heeft enorm veel zin in de apotheose, DE STELVIO!

Elke fietser droomt ervan deze ooit te beklimmen en daarbij ook nog een groots onthaal op de top, maakt de waardering natuurlijk compleet. Anneke wist van eerdere editie, dat zij voldoende tijd wilde nemen voor haar tocht, dus in overleg met  de organisatie begon ze in alle rust al om 8.00 uur aan haar klim.

Daarna de gingen de wandelaars de bussen in om naar hun afzetpunt te gaan. In twee groepen werd er gestart door de wandelaars. Een groep die een lange tocht zou gaan en andere die later zouden aanhaken. Ella (10) en Marije (10) liepen samen met Ella haar ouders, Remco en Miranda de laatste 5 km van de Stelvio over de weg. Extra gemotiveerd en ook wel emotioneel door de borden met daarop ook Ella haar nichtje Neia en Marije haar tante Wietske. De laatste bochten sloten Melle (6) en Fenna (7) nog aan om samen over de finish te gaan.

De fietsers hadden een zonnige rit naar boven. Bij de verzorgingspost van Margreet en Alie, zat ook onze fotograaf Colinda weer paraat om prachtige plaatjes te schieten van onze helden.

Op de top van de Stelvio was het erg druk, dus tussen de racewagen, motoren en bussen door moesten we allemaal even goed opletten, maar onze verkeeersregelaars hadden het prima in de hand. Iedereen kreeg op de top zijn welverdiende Forza4Energy4All medaille omgehangen. Moe maar zeer voldaan, heeft iedereen het gehaald.

De weergoden hadden dat ook gezien, want vlak na aankomst van de laatste deelnemer begon het te regenen en te hagelen. Tja dat is het weer in de bergen. Het goede weer tijdens te tocht was ons gegund. Maar nu snel afbreken en afdalen.

Daarna onder de warme douche en heerlijk nagenieten, verhalen delen, borrelen en wachten op de afsluitende briefing waarin de opbrengst bekend gemaakt zou worden.

4 9 2021 Stelvio 1 960 DSC 2633 P1000801 2

Afluiting en opbrengst

242125518 6005361142868908 7218512829859149170 nDe foyer van het hotel zat al snel goed vol en iedereen deelt de verhalen van de dag en het hele Forza4Energy4All avontuur. Nog even wat langer in het gezelschap van deze mooie groep mensen waar vreemden vriendschappen hebben gesloten en iedereen het Forza4Energy4All familie gevoel nog even meepakt.

Dan volgde de afsluiting van Hein en Paul, mooie dankwoorden voor al die fantastische vrijwilligers die zich met zoveel energie hebben ingezet. Zonder vrijwilligers geen Forza4Energy4All. Ook de lieve mensen van ons zo geliefde hotel Larice Bianco kregen een oorverdovend applaus.

En grote dank ook voor alle deelnemers die het zo fantastisch hebben gedaan! En ook nog heel veel geld hebben opgehaald voor het medicijnonderzoek van professor Smeitink en zijn team. Dit voor al die kinderen en volwassenen met een energiestofwisselingsziekte.

De voorlopige opbrengst van Forza4Energy4All werd bekendgemaakt!

€ 2 1 0 . 5 1 0 , - !!!!

Een geweldig bedrag! Met dank aan iedereen die heeft gedoneerd, producten gesponsord, acties hebben opgezet. En al die kanjers die al hun energie hebben gegeven.

Forza4Energy4All in beeldDSC 2587

Bekijk hier de prachtige filmpjes die zijn gemaakt door onze vrijwilligers en onze cameraman Jaap van Willigen.

Sammetje https://www.youtube.com/watch?v=_RR3w0KvobE

Dagfilm 1 Gavia https://youtu.be/44RopRbVWXI

Dagfilm 2 Mortirolo https://youtu.be/ZjF0wwPeMQ8

Dagfilm 3 Stelvio https://www.youtube.com/watch?v=9GtpSZS3uqw

Compilatie van filmbeelden van de deelnemers https://www.youtube.com/watch?v=2F-EA8wdjfI